Ett projekt i svenska och biologi.
Länktips. Mer avancerad text har avvikande färg.
Inledning
En skrivuppgift som går ut på att läsa, jämföra och sammanfatta faktatexter inom området biologi.
Vi inledde tisdagen den 24:e med att lyssna på P1 morgon, ungefär kl 7:20 där en insektsforskare, entomolog, vid Uppsala universitet intervjuades angående en stor tysk studie som visar att antalet insekter verkar minska kraftigt i antal. Om det sker på många platser i världen kan det få allvarliga konsekvenser.
Skrivuppgiften, förtydligad i punktform.
0. Leta upp, i första hand, nyhetstexter, läs dem och försök förstå dem. Kanske behöver du lära dig några nya ord som ingår i det här.
1. Skriv en inledning som på ungefär 4 rader förklarar vad er text kommer att berätta. Berätta alltså vad ni ska berätta om.
2. Skriv en sammanfattning av minst en av texterna (E-nivå)
3. Rangordna tre texter utifrån hur bra skrivna de är och tala tydligt om varför den ena texten är bättre än en annan.
Det gör inget om punkt 3 skrivs före punkt 2 i er text.
4. Biologidelen.
Förklara och visa dina kunskaper i biologi. Skriv om vad en minskning av antalet insekter kan leda till. Var tydlig och använd exempel.
Undersökningen, som entomologerna genomfört, vad anser du är bra och vad anser du är mindre bra med den och varför anser du det? Har du egna tankar och idéer hur den kan göras bättre?
5. Dina personliga tankar om det här. Vad tycker du om det här som artiklarna handlar om och vad tror du det kan leda till och kanske vad man borde göra åt det. Den här delen är friare för er hur ni skriver men det ska vara korrekt språkligt och ni får inte sväva iväg till alltför fantasifulla tankar om vad det kan leda till.
Länktips
Natursidans artikel Dagens nyheters artikel Jordbruksaktuellts artikel
Den fullständiga rapporten, eng.( Endast för att ni ska hitta enstaka fakta. Texten är troligen för svår för er, men ni kan nog får fram mer än ni tror.)
Kort artikel hos Sveriges radio. Aftonbladets artikel Yle:s artikel
Hur skriver man förkortningar?
Vägledning för dig som siktar på E
Läs igenom tre olika artiklar om det här problemet. Ta reda på några ord som du behöver för att förstå texten.
Sammanfatta en av artiklarna. Det betyder att du ska skriva en kortare version av artikeln med egna ord. Det är tillåtet att kopiera en mindre del text om du behöver.
Nu är det dags att rangordna artiklarna. Det betyder att du ska utse en av artiklarna som du anser vara bättre skriven än de övriga och förklara varför du anser det.
Avsluta med att skriva vad som kan hända i naturen om många insekter försvinner. Använd dina kunskaper i biologi och det du lärt dig av artiklarna. Denna sista del av ditt arbete kan bidra till ditt biologibetyg. Du kan också försöka skriva något om hur undersökningen gjorts, vad som var bra och vad som kan göras bättre.
Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.
Vägledning för dig som siktar mot A, B eller C
Samma som E, men sammanfatta alla tre texterna. Tänk på att en sammanfattning ska vara kort. Sikta på ungefär en femtedel av den ursprungliga texten. Du kan också ta med sammanfattningar du redan skrivit och t.ex. skriva att kvällsblaskan beskriver undersökningen på samma sätt som aftonblaskan men kvällsblaskan anger mer överdrivna siffror från undersökningen. Kvällsblaskan väljer också att lyfta fram mer långtida effekter såsom ..
När du sedan rangordnar artiklarna förväntar jag mig mer utvecklade resonemang om hur och varför den ena texten är bättre än den andra.
När du sedan övergår till att beskriva biologidelen gör du det på ett utvecklat sätt med flera tydliga exempel där du använder faktaord såsom näringskedja, habitat, population och liknande på ett korrekt sätt. Du för också utvecklade resonemang om hur själva undersökningen gått till och lyfter då fram brister och förtjänster på ett bra sätt. Du ger också förslag på hur undersökningen kunde ha gjorts bättre eller i alla fall på ett annat sätt. Kommer du inte på bättre sätt kan du skriva om vad mer som kan behöva undersökas och var.(Vad det behöver forskas mer om)
Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.
Länktips. Mer avancerad text har avvikande färg.
Inledning
En skrivuppgift som går ut på att läsa, jämföra och sammanfatta faktatexter inom området biologi.
Vi inledde tisdagen den 24:e med att lyssna på P1 morgon, ungefär kl 7:20 där en insektsforskare, entomolog, vid Uppsala universitet intervjuades angående en stor tysk studie som visar att antalet insekter verkar minska kraftigt i antal. Om det sker på många platser i världen kan det få allvarliga konsekvenser.
Skrivuppgiften, förtydligad i punktform.
0. Leta upp, i första hand, nyhetstexter, läs dem och försök förstå dem. Kanske behöver du lära dig några nya ord som ingår i det här.
1. Skriv en inledning som på ungefär 4 rader förklarar vad er text kommer att berätta. Berätta alltså vad ni ska berätta om.
2. Skriv en sammanfattning av minst en av texterna (E-nivå)
3. Rangordna tre texter utifrån hur bra skrivna de är och tala tydligt om varför den ena texten är bättre än en annan.
Det gör inget om punkt 3 skrivs före punkt 2 i er text.
4. Biologidelen.
Förklara och visa dina kunskaper i biologi. Skriv om vad en minskning av antalet insekter kan leda till. Var tydlig och använd exempel.
Undersökningen, som entomologerna genomfört, vad anser du är bra och vad anser du är mindre bra med den och varför anser du det? Har du egna tankar och idéer hur den kan göras bättre?
5. Dina personliga tankar om det här. Vad tycker du om det här som artiklarna handlar om och vad tror du det kan leda till och kanske vad man borde göra åt det. Den här delen är friare för er hur ni skriver men det ska vara korrekt språkligt och ni får inte sväva iväg till alltför fantasifulla tankar om vad det kan leda till.
Länktips
Natursidans artikel Dagens nyheters artikel Jordbruksaktuellts artikel
Den fullständiga rapporten, eng.( Endast för att ni ska hitta enstaka fakta. Texten är troligen för svår för er, men ni kan nog får fram mer än ni tror.)
Kort artikel hos Sveriges radio. Aftonbladets artikel Yle:s artikel
Hur skriver man förkortningar?
Vägledning för dig som siktar på E
Läs igenom tre olika artiklar om det här problemet. Ta reda på några ord som du behöver för att förstå texten.
Sammanfatta en av artiklarna. Det betyder att du ska skriva en kortare version av artikeln med egna ord. Det är tillåtet att kopiera en mindre del text om du behöver.
Nu är det dags att rangordna artiklarna. Det betyder att du ska utse en av artiklarna som du anser vara bättre skriven än de övriga och förklara varför du anser det.
Avsluta med att skriva vad som kan hända i naturen om många insekter försvinner. Använd dina kunskaper i biologi och det du lärt dig av artiklarna. Denna sista del av ditt arbete kan bidra till ditt biologibetyg. Du kan också försöka skriva något om hur undersökningen gjorts, vad som var bra och vad som kan göras bättre.
Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.
Vägledning för dig som siktar mot A, B eller C
Samma som E, men sammanfatta alla tre texterna. Tänk på att en sammanfattning ska vara kort. Sikta på ungefär en femtedel av den ursprungliga texten. Du kan också ta med sammanfattningar du redan skrivit och t.ex. skriva att kvällsblaskan beskriver undersökningen på samma sätt som aftonblaskan men kvällsblaskan anger mer överdrivna siffror från undersökningen. Kvällsblaskan väljer också att lyfta fram mer långtida effekter såsom ..
När du sedan rangordnar artiklarna förväntar jag mig mer utvecklade resonemang om hur och varför den ena texten är bättre än den andra.
När du sedan övergår till att beskriva biologidelen gör du det på ett utvecklat sätt med flera tydliga exempel där du använder faktaord såsom näringskedja, habitat, population och liknande på ett korrekt sätt. Du för också utvecklade resonemang om hur själva undersökningen gått till och lyfter då fram brister och förtjänster på ett bra sätt. Du ger också förslag på hur undersökningen kunde ha gjorts bättre eller i alla fall på ett annat sätt. Kommer du inte på bättre sätt kan du skriva om vad mer som kan behöva undersökas och var.(Vad det behöver forskas mer om)
Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.
Kommentarer
Skicka en kommentar