Fortsätt till huvudinnehåll

Karbyskolan #insektsdöden

Ett projekt i svenska och biologi.

Länktips. Mer avancerad text har avvikande färg.



Inledning
En skrivuppgift som går ut på att läsa, jämföra och sammanfatta faktatexter inom området biologi.

Vi inledde tisdagen den 24:e med att lyssna på P1 morgon, ungefär kl 7:20 där en insektsforskare, entomolog, vid Uppsala universitet intervjuades angående en stor tysk studie som visar att antalet insekter verkar minska kraftigt i antal. Om det sker på många platser i världen kan det få allvarliga konsekvenser.

Skrivuppgiften, förtydligad i punktform. 
0. Leta upp, i första hand, nyhetstexter, läs dem och försök förstå dem. Kanske behöver du lära dig några nya ord som ingår i det här.

1. Skriv en inledning som på ungefär 4 rader förklarar vad er text kommer att berätta. Berätta alltså vad ni ska berätta om.

2. Skriv en sammanfattning av minst en av texterna (E-nivå)

3. Rangordna tre texter utifrån hur bra skrivna de är och tala tydligt om varför den ena texten är bättre än en annan.

        Det gör inget om punkt 3 skrivs före punkt 2 i er text.

4. Biologidelen.
        Förklara och visa dina kunskaper i biologi. Skriv om vad en minskning av antalet insekter kan leda till. Var tydlig och använd exempel.
        Undersökningen, som entomologerna genomfört, vad anser du är bra och vad anser du är mindre bra med den och varför anser du det?  Har du egna tankar och idéer hur den kan göras bättre?

5. Dina personliga tankar om det här. Vad tycker du om det här som artiklarna handlar om och vad tror du det kan leda till och kanske vad man borde göra åt det. Den här delen är friare för er hur ni skriver men det ska vara korrekt språkligt och ni får inte sväva iväg till alltför fantasifulla tankar om vad det kan leda till.


Länktips

Natursidans artikel          Dagens nyheters artikel          Jordbruksaktuellts artikel

Den fullständiga rapporten, eng.( Endast för att ni ska hitta enstaka fakta. Texten är troligen för svår för er, men ni kan nog får fram mer än ni tror.)        

Kort artikel hos Sveriges radio.          Aftonbladets artikel         Yle:s artikel

Hur skriver man förkortningar?



Vägledning för dig som siktar på E
Läs igenom tre olika artiklar om det här problemet. Ta reda på några ord som du behöver för att förstå texten.

Sammanfatta en av artiklarna. Det betyder att du ska skriva en kortare version av artikeln med egna ord. Det är tillåtet att kopiera en mindre del text om du behöver.

Nu är det dags att rangordna artiklarna. Det betyder att du ska utse en av artiklarna som du anser vara bättre skriven än de övriga och förklara varför du anser det.

 Avsluta med att skriva vad som kan hända i naturen om många insekter försvinner. Använd dina kunskaper i biologi och det du lärt dig av artiklarna. Denna sista del av ditt arbete kan bidra till ditt biologibetyg. Du kan också försöka skriva något om hur undersökningen gjorts, vad som var bra och vad som kan göras bättre.

Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.



Vägledning för dig som siktar mot A, B eller C
Samma som E, men sammanfatta alla tre texterna. Tänk på att en sammanfattning ska vara kort. Sikta på ungefär en femtedel av den ursprungliga texten. Du kan också ta med sammanfattningar du redan skrivit och t.ex. skriva att kvällsblaskan beskriver undersökningen på samma sätt som aftonblaskan men kvällsblaskan anger mer överdrivna siffror från undersökningen. Kvällsblaskan väljer också att lyfta fram mer långtida effekter såsom ..
När du sedan rangordnar artiklarna förväntar jag mig mer utvecklade resonemang om hur och varför  den ena texten är bättre än den andra.

När du sedan övergår till att beskriva biologidelen gör du det på ett utvecklat sätt med flera tydliga exempel där du använder faktaord såsom näringskedja, habitat, population och liknande på ett korrekt sätt. Du för också utvecklade resonemang om hur själva undersökningen gått till och lyfter då fram brister och förtjänster på ett bra sätt. Du ger också förslag på hur undersökningen kunde ha gjorts bättre eller i alla fall på ett annat sätt. Kommer du inte på bättre sätt kan du skriva om vad mer som kan behöva undersökas och var.(Vad det behöver forskas mer om)

Avsluta sedan med att avrunda med dina egna tankar om det här. Här är du friare i vad du kan skriva men du förväntas likväl använda bra argument och korrekt språk. Det du skriver ska också vara i linje med vad som kan anses rimligt utifrån biologisk vetenskap så där finns viss begränsning.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Idrott orienteringssymboler

Plugga nians fysik inför NP

Här samlar jag fakta och länkar till framförallt videoklipp som sammanfattar olika delområden i fysik för grundskolan. Översikt av Studi.se fysikvideor(reklamfinansierat) Acceleration Studi.se  Fysik mått mätning Ljudets egenskaper Ljusets brytning Strömstyrka och spänning Serie och parallellkoppling Densitet och tyngd Inläggen nedan, vars namn inleds med Fy som i Fysik rekommenderar jag särskilt . Läraren föreläser med bilder och exempel på ett lugnt och tydligt sätt. Anteckna gärna stödord för att stärka ert minne. Fy - Sammanfattning av Kraft och rörelse, högstadiet Fy - Sammanfattning av Värme och väder, högstadiet. Fy- Sammanfattning av örat och ljud.  ( I fyisk ska ni mest fokusera på ljudet och mindre på örat) Fy - Sammanfattning av Ögat och ljus, högstadiet  (Titta från 3:35. Mer fokus här på ljus och mindre på själva ögat, men ögat gör FL mer intressant för er kanske) ..to be continued.

NO8-9/Fysik/Energi-Ellära

En studieguide med klickbara länkar finns  tillgänglig i ert Google classroom.  Kursen examineras med följande uppgifter 1. a) Laboration om energi.    b) Laboration m.h.a. datorsimulering med elektriska kopplingar. Till laboration b ska en laborationsrapport inlämnas. 2. Skriftligt prov v. 41. Omfattning kapitel 8 och 9 i "Fysik direkt" Åk 8 ej beräkningar på energi och effekt. . Utöver kapitel 8 och 9 även grundläggande om elkraft från lektioner.  Länktips Eldistribution. Produktion av den el vi använder i hemmet och på företag. Ugglans fysik/Energi&Elektricitet  (Detta avsnitt täcker i stort sett bokens områden. Bra för träning hemma om du glömt boken eller om du bara vill ha lite variation i din inlärning.) Ett bra komplement till boken är  "Träna NO"/Elektricitet  och  "Träna NO"/Energi.  (De här avsnitten utgör en mindre översikt av områdena, ej heltäckande) Begreppsträning : Nedskrivet från ...