Fortsätt till huvudinnehåll

SKL2 inlämningsuppgift Kemi


Inlämningsuppgift kemi SKL2

Hållbar utveckling och fossila bränslen.
Källor.
Använd p3 dystopia(oljan..), kapitel 3, kapitel 6 och internetsökningar för att besvara nedanstående frågor. Jag vill se att ni förstår de grundläggande fakta som ingår i kapitel 3 och 6 utgår från de fakta som presenteras där när ni söker fakta och svarar på frågorna.

Kalla dokumentet du delar med mig för SKL2-Förnamn-Efternamn
Uppgiften inlämnas senast vecka 8. Lämnas den in tidigare finns bättre chans för dig att göra en del kompletteringar för högre betyg.

Uppvärmningsfrågor(Korta svar, max fyra rader om inte annat anges)

1.       Skriv svar på frågorna på uppslaget 3a sidan 112-113. (E-C)
2.       Skriv svar på frågorna i Uppslaget 3b sidan 114. (E-C)
3.       Studera sidorna 194-195. Förklara kort hur planeten jordens gassammansättning ändrats under jordens utveckling och varför sammansättningen av gaser förändrats. (E-A)
4.       Sammanfatta innehållet på sidorna 198-201, max en sida. (E-C)
5.       Läs sidorna 203-204.

Mer utvecklade frågor. (E-A frågor)

6.       Beskriv nyttan med oljans användning. Du kan göra det med tydliga exempel på produkter och tjänster som oljans används till både primärt och sekundärt. (E-C)
7.       Beskriv problem och konsekvenser av oljans användning i samhället. (E-A)
8.       Växthusgaser
a.       Räkna upp tre olika växthusgaser (E)
b.       Beskriv varifrån de kommer och hur mängden kan komma att ändras under det här århundradet. (C)
9.       Miljöanalys sidorna 216-217. Gör en miljöanalys av olja som råvara för plaster. (C-A)

Länkar:
P3dystopia om vårt beroende av oljan och vad som skulle kunna hända vid plötslig brist på olja.

-------------------
BETYGSKRAV Kemi
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven har grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då enkelt identifierbara kemiska samband och ger exempel på energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan beskriva och ge exempel några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven har goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då förhållandevis komplexa kemiska samband och förklarar och visar på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då komplexa kemiska samband och förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Idrott orienteringssymboler

Plugga nians fysik inför NP

Här samlar jag fakta och länkar till framförallt videoklipp som sammanfattar olika delområden i fysik för grundskolan. Översikt av Studi.se fysikvideor(reklamfinansierat) Acceleration Studi.se  Fysik mått mätning Ljudets egenskaper Ljusets brytning Strömstyrka och spänning Serie och parallellkoppling Densitet och tyngd Inläggen nedan, vars namn inleds med Fy som i Fysik rekommenderar jag särskilt . Läraren föreläser med bilder och exempel på ett lugnt och tydligt sätt. Anteckna gärna stödord för att stärka ert minne. Fy - Sammanfattning av Kraft och rörelse, högstadiet Fy - Sammanfattning av Värme och väder, högstadiet. Fy- Sammanfattning av örat och ljud.  ( I fyisk ska ni mest fokusera på ljudet och mindre på örat) Fy - Sammanfattning av Ögat och ljus, högstadiet  (Titta från 3:35. Mer fokus här på ljus och mindre på själva ögat, men ögat gör FL mer intressant för er kanske) ..to be continued.

NO8-9/Fysik/Energi-Ellära

En studieguide med klickbara länkar finns  tillgänglig i ert Google classroom.  Kursen examineras med följande uppgifter 1. a) Laboration om energi.    b) Laboration m.h.a. datorsimulering med elektriska kopplingar. Till laboration b ska en laborationsrapport inlämnas. 2. Skriftligt prov v. 41. Omfattning kapitel 8 och 9 i "Fysik direkt" Åk 8 ej beräkningar på energi och effekt. . Utöver kapitel 8 och 9 även grundläggande om elkraft från lektioner.  Länktips Eldistribution. Produktion av den el vi använder i hemmet och på företag. Ugglans fysik/Energi&Elektricitet  (Detta avsnitt täcker i stort sett bokens områden. Bra för träning hemma om du glömt boken eller om du bara vill ha lite variation i din inlärning.) Ett bra komplement till boken är  "Träna NO"/Elektricitet  och  "Träna NO"/Energi.  (De här avsnitten utgör en mindre översikt av områdena, ej heltäckande) Begreppsträning : Nedskrivet från boken och lektioner