Inlämningsuppgift kemi SKL2
Hållbar utveckling och fossila bränslen.
Källor.
Använd p3 dystopia(oljan..), kapitel 3, kapitel 6
och internetsökningar för att besvara nedanstående frågor. Jag vill se att ni förstår de grundläggande fakta som ingår i kapitel
3 och 6 utgår från de fakta som presenteras där när ni söker fakta och svarar
på frågorna.
Kalla
dokumentet du delar med mig för SKL2-Förnamn-Efternamn
Uppgiften inlämnas
senast vecka 8. Lämnas den in tidigare finns bättre chans för dig att göra
en del kompletteringar för högre betyg.
Uppvärmningsfrågor(Korta svar, max fyra rader om inte annat anges)
1.
Skriv svar på frågorna på uppslaget 3a sidan
112-113. (E-C)
2.
Skriv svar på frågorna i Uppslaget 3b sidan 114.
(E-C)
3.
Studera sidorna 194-195. Förklara kort hur planeten
jordens gassammansättning ändrats under jordens utveckling och varför
sammansättningen av gaser förändrats. (E-A)
4.
Sammanfatta innehållet på sidorna 198-201, max
en sida. (E-C)
5.
Läs sidorna 203-204.
Mer utvecklade frågor. (E-A frågor)
6.
Beskriv nyttan med oljans användning. Du kan
göra det med tydliga exempel på produkter och tjänster som oljans används till
både primärt och sekundärt. (E-C)
7.
Beskriv problem och konsekvenser av oljans
användning i samhället. (E-A)
8.
Växthusgaser
a.
Räkna upp tre olika växthusgaser (E)
b.
Beskriv varifrån de kommer och hur mängden kan
komma att ändras under det här århundradet. (C)
9.
Miljöanalys sidorna 216-217. Gör en miljöanalys
av olja som råvara för plaster. (C-A)
Länkar:
P3dystopia om vårt beroende av oljan och vad som skulle kunna hända vid plötslig brist på olja.
-------------------
BETYGSKRAV Kemi
Kunskapskrav för betyget E i slutet
av årskurs 9
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla
motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna
ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt
som till viss del för diskussionerna framåt. Eleven kan söka
naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och
till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet
och relevans. Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande
sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar
med viss anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven
kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till
att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta
systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert
och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna
och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska
modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens
rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras.
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med
tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven
har grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och
omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel
på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp,
modeller och teorier. Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda
resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och
visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen. Eleven
undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och
samhället och beskriver då enkelt identifierbara kemiska samband och ger
exempel på energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven enkla
och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av
energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som
kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan beskriva och ge
exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras
betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget D i slutet
av årskurs 9
Betyget
D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet
av årskurs 9
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade
motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna
ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt
som för diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig
information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och
relevans. Eleven kan använda informationen på ett relativt väl
fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och
andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och
målgrupp.
Eleven
kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera
enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går
att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning
på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med
frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god
koppling till kemiska modeller och teorier. Eleven för utvecklade
resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna
kan förbättras. Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna
med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven
har goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och
omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara
och visa på samband inom dessa med relativt god användning av
kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra utvecklade och
relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande
organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa
kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska
processer används i vardagen och samhället och beskriver då förhållandevis
komplexa kemiska samband och förklarar och visar på samband
mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven
utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning
av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar
hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara
och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter
och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget B i slutet
av årskurs 9
Betyget
B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är
uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet
av årskurs 9
Eleven
kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade
motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna
ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt
som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och
för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande
sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra
framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven
kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera
enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt
utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt
och effektivt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna
och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till
kemiska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring
resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag
på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar
att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av
undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Eleven
har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och
omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara
och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god
användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade
och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer,
mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i
naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i
vardagen och samhället och beskriver då komplexa kemiska samband och förklarar
och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp.
Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring
hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar
ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som
kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara och generalisera
kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för
människors levnadsvillkor.
Kommentarer
Skicka en kommentar