Länktips som kan hjälpa er med fördjupningsuppgiften för högre betyg i Genetik-kursen. #GNTK
Amerikansk dokumentär från 2019-SVTPLAY Rekommenderas!
Den revolutionerande gensaxen CRISPR har gett forskarna kontroll över livets byggstenar. Genom att ändra i DNA ger tekniken oanade möjligheter att bota sjukdomar, omforma djur och växtlighet och att designa våra egna barn. Forskare, familjer och ingenjörer berättar om fascinationen inför gensaxens potential men också om oron för vad CRISPR kan användas till. Hur kommer den nobelpris-tippade tekniken att förändra vår relation till naturen? Vad kommer den att betyda för människans utveckling? För att få svar på det måste vi gå miljarder år tillbaka och kika in i en osäker framtid. En film av Adam Bolt.
”I framtiden kan vi crispra allt” Ny teknik
This animation depicts the CRISPR-Cas9 method for genome editing In english A bit complicated maybe.
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8
History channel om neandertalarna. Ganska mycket text men rätt intressant och specifikt under rubriken 'Neanderthal DNA' Sök efter DNA på sidan.
Vägledande genom alla uppgifterna är att gå igenom tre steg
1. Vad handlar det om. Du behöver läsa på lite och prata med mig och andra elever som arbetar med uppgiften. Förstår du inte vad du skriver om blir det aldrig bra. I den här uppgiften räcker det dock med en översiktlig kunskap.
Jag rekommenderar därför biologiboken, NE, nyhetsartiklar, som första källor för att skaffa dig en inblick. Hemsidor från museum av olika slag kan också ge värdefull information på ett begripligt sätt.
2. Besvara det som det frågas efter i varje fråga.
3. Försök beskriva från flera perspektiv. Hur påverkar upptäckter naturen, människorna m.m. Några uppgifter, som Neandertalaren, trådar bakåt i historien, medan CAS9 är rätt avancerad forskning som i framtiden öppnar upp för många tillämpningar, alla kanske inte är bra.
4. För A nivån vill skolverket att ni visar förmåga att generalisera. Det innebär att man drar slutsatser utifrån t.ex. forskning och kunskap. Ett klassiskt exempel på generalisering inom naturvetenskapen är Newton som såg äpplet falla och tänkte att samma kraft som drar äpplet neråt, samma kraft och samma matematik kan beskriva hur planeterna hålls på plats och rör sig.
Ni behöver inte leka Newton utan det räcker att ni diskuterar och för resonemang som visar att ni kan tänka på ett generaliserande sätt. Ni skriver t.ex. att arkeologisk forskning om Neandertalaren med hjälp av genetik kan användas inom många områden i framtiden vid analys av historiska fynd. Då visar ni att ni utifrån viss kunskap kan dra slutsatser om hur kunskapen, metoderna kan användas på andra områden.
1. Mendel
"I klosterträdgården genomförde Mendel försök med korsningar mellan ärtsorter, och han framlade en teori och en modell för hur egenskaper nedärvs" (NE, 2020-05-29)
How Mendels research helped us understand genetics https://www.youtube.com/watch?v=Mehz7tCxjSE
2. GMO OBS Se upp när ni läser om GMO Det påstås mycket med vad är sant. Vad är sant nu och vad är sant i framtiden?
Lantmännen om GMO
Artikel "GMO grödor är inte farliga"
3. CAS9
"CRISPR bland annat för att slå ut gener (”knockout”), aktivera eller minska aktiviteten av gener samt byta ut gener. Cas9 är enkelt att använda och modifiera för att förändra flera sekvenser samtidigt. Tekniken har liknats vid en molekylär ”genkniv”."(NE, 2020-05-29)
Amerikansk dokumentär från 2019-SVTPLAY Rekommenderas!
Den revolutionerande gensaxen CRISPR har gett forskarna kontroll över livets byggstenar. Genom att ändra i DNA ger tekniken oanade möjligheter att bota sjukdomar, omforma djur och växtlighet och att designa våra egna barn. Forskare, familjer och ingenjörer berättar om fascinationen inför gensaxens potential men också om oron för vad CRISPR kan användas till. Hur kommer den nobelpris-tippade tekniken att förändra vår relation till naturen? Vad kommer den att betyda för människans utveckling? För att få svar på det måste vi gå miljarder år tillbaka och kika in i en osäker framtid. En film av Adam Bolt.
Gensaxen CRISPR-Cas9 har potential att revolutionera Dagens Industri
https://www.di.se/brandstudio/lyckeby/gensaxen-crispr-cas9-har-potential-att-revolutionera-men-kraver-lagforandring/
https://www.di.se/brandstudio/lyckeby/gensaxen-crispr-cas9-har-potential-att-revolutionera-men-kraver-lagforandring/
”I framtiden kan vi crispra allt” Ny teknik
This animation depicts the CRISPR-Cas9 method for genome editing In english A bit complicated maybe.
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8
Ärftliga sjukdomar kommer kunna “klippas” bort-SVT vetenskap
Genteknik väcker etiska frågor
Gentekniken kan störa ekosystemen SR
4. Neandertalaren
TED talk Mer specifikt om Neandertalarna från 8 min. och framåt
Natural history museum Engesk text. Använd gärna ctrl-F och sök efter DNA för att se kopplingen mellan genetisk forskning och vad vi vet. Sajten ger en rätt bra överblick. Läs under de rubriker som är relevanta för er.
Natural history museum Engesk text. Använd gärna ctrl-F och sök efter DNA för att se kopplingen mellan genetisk forskning och vad vi vet. Sajten ger en rätt bra överblick. Läs under de rubriker som är relevanta för er.
History channel om neandertalarna. Ganska mycket text men rätt intressant och specifikt under rubriken 'Neanderthal DNA' Sök efter DNA på sidan.
Kommentarer
Skicka en kommentar