Fortsätt till huvudinnehåll

GNTK Genetik-fördjupning länktips

Länktips som kan hjälpa er med fördjupningsuppgiften för högre betyg i Genetik-kursen. #GNTK

Vägledande genom alla uppgifterna är att gå igenom tre steg

1. Vad handlar det om. Du behöver läsa på lite och prata med mig och andra elever som arbetar med uppgiften. Förstår du inte vad du skriver om blir det aldrig bra. I den här uppgiften räcker det dock med en översiktlig kunskap. 
Jag rekommenderar därför biologiboken, NE, nyhetsartiklar, som första källor för att skaffa dig en inblick. Hemsidor från museum av olika slag kan också ge värdefull information på ett begripligt sätt. 
2. Besvara det som det frågas efter i varje fråga. 

3. Försök beskriva från flera perspektiv. Hur påverkar upptäckter naturen, människorna m.m. Några uppgifter, som Neandertalaren, trådar bakåt i historien, medan CAS9 är rätt avancerad forskning som i framtiden öppnar upp för många tillämpningar, alla kanske inte är bra. 

4. För A nivån vill skolverket att ni visar förmåga att generalisera. Det innebär att man drar slutsatser utifrån t.ex. forskning och kunskap. Ett klassiskt exempel på generalisering inom naturvetenskapen är Newton som såg äpplet falla och tänkte att samma kraft som drar äpplet neråt, samma kraft och samma matematik kan beskriva hur planeterna hålls på plats och rör sig. 
Ni behöver inte leka Newton utan det räcker att ni diskuterar och för resonemang som visar att ni kan tänka på ett generaliserande sätt. Ni skriver t.ex. att arkeologisk forskning om Neandertalaren med hjälp av genetik kan användas inom många områden i framtiden vid analys av historiska fynd. Då visar ni att ni utifrån viss kunskap kan dra slutsatser om hur kunskapen, metoderna kan användas på andra områden. 

1. Mendel

"I klosterträdgården genomförde Mendel försök med korsningar mellan ärtsorter, och han framlade en teori och en modell för hur egenskaper nedärvs" (NE, 2020-05-29)

How Mendels research helped us understand genetics https://www.youtube.com/watch?v=Mehz7tCxjSE



2. GMO  OBS Se upp när ni läser om GMO Det påstås mycket med vad är sant. Vad är sant nu och vad är sant i framtiden?

Lantmännen om GMO





3. CAS9

"CRISPR bland annat för att slå ut gener (”knockout”), aktivera eller minska aktiviteten av gener samt byta ut gener. Cas9 är enkelt att använda och modifiera för att förändra flera sekvenser samtidigt. Tekniken har liknats vid en molekylär ”genkniv”."(NE, 2020-05-29)

Amerikansk dokumentär från 2019-SVTPLAY Rekommenderas!
Den revolutionerande gensaxen CRISPR har gett forskarna kontroll över livets byggstenar. Genom att ändra i DNA ger tekniken oanade möjligheter att bota sjukdomar, omforma djur och växtlighet och att designa våra egna barn. Forskare, familjer och ingenjörer berättar om fascinationen inför gensaxens potential men också om oron för vad CRISPR kan användas till. Hur kommer den nobelpris-tippade tekniken att förändra vår relation till naturen? Vad kommer den att betyda för människans utveckling? För att få svar på det måste vi gå miljarder år tillbaka och kika in i en osäker framtid. En film av Adam Bolt.


”I framtiden kan vi crispra allt” Ny teknik

This animation depicts the CRISPR-Cas9 method for genome editing In english A bit complicated maybe.
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8

Ärftliga sjukdomar kommer kunna “klippas” bort-SVT vetenskap

Genteknik väcker etiska frågor


Gentekniken kan störa ekosystemen SR

4. Neandertalaren 


TED talk Mer specifikt om Neandertalarna från 8 min. och framåt

Natural history museum Engesk text. Använd gärna ctrl-F och sök efter DNA för att se kopplingen mellan genetisk forskning och vad vi vet. Sajten ger en rätt bra överblick. Läs under de rubriker som är relevanta för er. 

History channel om neandertalarna. Ganska mycket text men rätt intressant och specifikt under rubriken 'Neanderthal DNA' Sök efter DNA på sidan.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Idrott orienteringssymboler

Plugga nians fysik inför NP

Här samlar jag fakta och länkar till framförallt videoklipp som sammanfattar olika delområden i fysik för grundskolan. Översikt av Studi.se fysikvideor(reklamfinansierat) Acceleration Studi.se  Fysik mått mätning Ljudets egenskaper Ljusets brytning Strömstyrka och spänning Serie och parallellkoppling Densitet och tyngd Inläggen nedan, vars namn inleds med Fy som i Fysik rekommenderar jag särskilt . Läraren föreläser med bilder och exempel på ett lugnt och tydligt sätt. Anteckna gärna stödord för att stärka ert minne. Fy - Sammanfattning av Kraft och rörelse, högstadiet Fy - Sammanfattning av Värme och väder, högstadiet. Fy- Sammanfattning av örat och ljud.  ( I fyisk ska ni mest fokusera på ljudet och mindre på örat) Fy - Sammanfattning av Ögat och ljus, högstadiet  (Titta från 3:35. Mer fokus här på ljus och mindre på själva ögat, men ögat gör FL mer intressant för er kanske) ..to be continued.

NO8-9/Fysik/Energi-Ellära

En studieguide med klickbara länkar finns  tillgänglig i ert Google classroom.  Kursen examineras med följande uppgifter 1. a) Laboration om energi.    b) Laboration m.h.a. datorsimulering med elektriska kopplingar. Till laboration b ska en laborationsrapport inlämnas. 2. Skriftligt prov v. 41. Omfattning kapitel 8 och 9 i "Fysik direkt" Åk 8 ej beräkningar på energi och effekt. . Utöver kapitel 8 och 9 även grundläggande om elkraft från lektioner.  Länktips Eldistribution. Produktion av den el vi använder i hemmet och på företag. Ugglans fysik/Energi&Elektricitet  (Detta avsnitt täcker i stort sett bokens områden. Bra för träning hemma om du glömt boken eller om du bara vill ha lite variation i din inlärning.) Ett bra komplement till boken är  "Träna NO"/Elektricitet  och  "Träna NO"/Energi.  (De här avsnitten utgör en mindre översikt av områdena, ej heltäckande) Begreppsträning : Nedskrivet från boken och lektioner