Fortsätt till huvudinnehåll

Kemi FMLV Fantastiska Material Förändrar Världen Guider och länkar till inlämningsuppgift för åk. 9 HT2021

 Projektbeskrivning


Presentera ett material. Välj en sorts material, eller en produkt kopplad till ett visst material och beskriv dess utveckling, betydelse och konsekvenser. Beskrivningen ska ha fokus på
kemiområdet. Fakta hämtas från internet och lärare efter att lämpligt avsnitt i boken studerats. Exempel på material: ABS plast, naturgummi, papper, plywood, formminnesmetall, kolfiber, nanorör, keramer. Se boken eller fråga Per-Erik för fler exempel. Ni kan med fördel också fråga William S om förslag eller om hjälp när ni väl valt.


Uppgiften redovisas i form av en lite längre tidningsartikel, minst två sidor, max 4 sidor. Er artikel får gärna innehålla bilder som täcker uppemot en fjärdedel av ytan.  (Det beror lite på hur mycket själva bilderna berättar eller fyller ut). Erat arbete kan också vara i form av en presentation som filmas eller visas för klassen. Om man väljer presentation behöver man ändå ha någon form av faktatext till det. Den kan ev. vara inbäddad i “anteckningar” i presentationen. 

Fördelen med det här sättet att arbeta är att ni steg för steg får en chans att jobba upp era betyg på uppgiften.


Länktips: (Denna lista fylls på utifrån era behov och frågor)

    Naturvetenskap.org/högstadiekemi 

    Populärhistoria om alkemi och guld i världshistorien

                Kvicksilver översiktsinformation
                Naturgummi
                Kolfiber-från WikiSkola
                Plastflöden i Sverige Naturvårdsverket
                Livscykelanalys mikrogranulat, gummi
                        Carbon nanotubes


                 Guidelines till det här arbetet.


Generella tips för alla som fördjupar sig ett ämne oavsett betygsmål.
När ni fått klartecken från mig, Per-Erik, att arbeta med det material ni valt är det dags för er att lära er lite mer om det. Börja med att ge er själva en bra översikt!. Det gör ni enklast såhär:

1. Läs på NE om materialet. Välj gärna enkel text i början så ni får en kvalificerad
sammanfattning.

2. Sök på youtube efter materialet. Använd gärna Google till att få fram ämnet på engelska först. Det gör att ni får fler sökträffar. Titta på några videor och anteckna sökord. Bokmärk videor som passar bra att skriva direkt utifrån. 


3. Googla med nyheter som urval för att få en överblick av vad som skrivits om det. Bokmärk de nyhetsartiklar som verkar användbara, men läs inte alla i det här steget.

4. Sök mer på vanligt sätt efter materialet men lägg till ordet historik, eller upptäckt. 

5. Nu har ni fått en del översiktlig kunskap som det är dags att skriva ner med egna ord. OBSERVERA ATT REN KOPIERING KAN INNEBÄRA EN KRAFTIG BETYGSSÄNKNING OCH RAPPORTERING OM FUSK.Det är också viktigt att ni själva förstår vad ni skriver. Fråga gärna om hjälp om det är svårt att förstå. Vid det här laget har du också samlat på dig en hel del sökord som du antecknat när du bekantade dig med det ämne du valt. Sök nu vidare på det. Hittar du faktablad om ämnet är det ett plus men räkna inte med att förstå allt som står där. Ta med väsentliga delar såsom grundläggande egenskaper och säkerhet och miljöbelastande egenskaper.

6. När du nu skaffat dig en del grundkunskaper så skapar du ett dokument som du klistrar in förmågorna jag vill se i. Sedan börjar du gradvis fylla på med lagom långa deltexter där du berättar det du sökt fram fakta om. Avsluta med några egna ord och reflektioner där du tar ställning för och emot ämnet utifrån det du lärd dig under arbetets gång.


Förmågor jag vill att ni visar med det här arbetet:


Historisk kemi

Koppla det ni skriver till historiska upptäckter som lett till förändringar. Ex. Upptäckten av grundämnet fosfor i jakten på guld i urin ledde lite senare fram till tändstickan, som kom att få stor påverkan för människornas förmåga att enkelt göra upp eld. Försök backa så långt att ni kommer till tiden strax före ämnet upptäcktes. Hur gjorde man innan ämnet fanns? Hur upptäcktes ämnet?

Kemin och miljön

Ni ska skriva om utveckling av material och eller produkter av viss sorts material. Det ska ni koppla till hur det belastar naturen men även hur mycket. Ex. Ni skriver om ett plastmaterial som till stor del framställs av olja och ni beskriver då hur plasten förbränns efter användning och hur det då skapar giftiga ämnen, försurat regn, och att det ökar mängden CO2 i atmosfären, vilket bidrar till global uppvärmning i rask takt. OBS att olika plaster har olika egenskaper och sammansättning. Mikroplaster i naturen skapar problem för olika djur och kanske även växter. Tänk på de tre tidsperspektiven; före, medan, efter. Hur belastas miljön före ämnet framställts, medan det används, efter det använts färdigt och ska kasseras. I en del fall sker ingen belastning alls vid användning, medan t.ex. bildäck och konstgräs förorenar naturen hela tiden medan produkten används.


Kemin och människornas värld

Jag vill se hur ni beskriver hur upptäckten ni beskriver förändrat människors levnadsvillkor och eller världsbild. Ex. Ni beskriver hur Dunlop utvecklar cykeldäck m.h.a. upptäckten av gummi. Se länk för mer info. Ni beskriver då hur det möjliggjorde transporter övre längre sträckor med mer last vilket i sin tur ledde till förbättrade levnadsvillkor. För högre betyg utvecklar ni givetvis vilka levnadsvillkor samt kopplar till hälsoaspekter.


Kunskaper inom kemi från boken och utifrån några utdrag från kunskapskraven.

Var observanta på att alla kunskaper ni visar i ert skrivande måste ni kunna svara upp emot. D.v.s. ni måste själva förstå och kunna förklara vad ni skriver. 

Inled erat arbete med att besvara grundläggande kemifrågor.

Ni visar att ni förstår kemiska förändringar såsom kemiska reaktioner och fysikaliska förändringar. Ni visar förståelse för att ämnen i kemiska föreningar uppvisar helt andra egenskaper än de ämnen som ingår i det. Ni förstår att även om en kemisk förening kan vara mycket stabil kan det brytas ner till dess beståndsdelar vid rätt betingelser.


Här är några utdrag ur kunskapskraven för betyg A. Läs mer i slutet av inlägget


"Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp." (Er målgrupp här är andra elever i årskurs 9 och uppåt med grundläggande kunskaper i kemi.)

"Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen."

"Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor."

...Materialets egenskaper fylls i i tabell som ni får. 

Källkritik

Ni visar med kort reflektion, analys, på vilket sätt era källor är trovärdiga eller inte. Märk att flera mycket bra källor finns även hos de som tjänar pengar på material eller produkter. De väljer dock att beskriva de positiva aspekterna enbart eller mestadels. 

Ex. Ni beskriver Gore Tex-materialets fantastiska fördelar utifrån en produkt tillverkares hemsida men ni nämner samtidigt i er text att framställningen där är positivt och ensidigt vinklad och förklarar varför. 

Betygskriterier Kemi

BETYGSKRAV Kemi- Jag har tagit bort kunskapskraven för laborationer som inte har så stark relevans i det här projektet. 

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven har grundläggande kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då enkelt identifierbara kemiska samband och ger exempel på energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan beskriva och ge exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven har goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då förhållandevis komplexa kemiska samband och förklarar och visar på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.

Eleven har mycket goda kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av kemins begrepp, modeller och teorier. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen. Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då komplexa kemiska samband och förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp. Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Populära inlägg i den här bloggen

Idrott orienteringssymboler

Plugga nians fysik inför NP

Här samlar jag fakta och länkar till framförallt videoklipp som sammanfattar olika delområden i fysik för grundskolan. Översikt av Studi.se fysikvideor(reklamfinansierat) Acceleration Studi.se  Fysik mått mätning Ljudets egenskaper Ljusets brytning Strömstyrka och spänning Serie och parallellkoppling Densitet och tyngd Inläggen nedan, vars namn inleds med Fy som i Fysik rekommenderar jag särskilt . Läraren föreläser med bilder och exempel på ett lugnt och tydligt sätt. Anteckna gärna stödord för att stärka ert minne. Fy - Sammanfattning av Kraft och rörelse, högstadiet Fy - Sammanfattning av Värme och väder, högstadiet. Fy- Sammanfattning av örat och ljud.  ( I fyisk ska ni mest fokusera på ljudet och mindre på örat) Fy - Sammanfattning av Ögat och ljus, högstadiet  (Titta från 3:35. Mer fokus här på ljus och mindre på själva ögat, men ögat gör FL mer intressant för er kanske) ..to be continued.

NO8-9/Fysik/Energi-Ellära

En studieguide med klickbara länkar finns  tillgänglig i ert Google classroom.  Kursen examineras med följande uppgifter 1. a) Laboration om energi.    b) Laboration m.h.a. datorsimulering med elektriska kopplingar. Till laboration b ska en laborationsrapport inlämnas. 2. Skriftligt prov v. 41. Omfattning kapitel 8 och 9 i "Fysik direkt" Åk 8 ej beräkningar på energi och effekt. . Utöver kapitel 8 och 9 även grundläggande om elkraft från lektioner.  Länktips Eldistribution. Produktion av den el vi använder i hemmet och på företag. Ugglans fysik/Energi&Elektricitet  (Detta avsnitt täcker i stort sett bokens områden. Bra för träning hemma om du glömt boken eller om du bara vill ha lite variation i din inlärning.) Ett bra komplement till boken är  "Träna NO"/Elektricitet  och  "Träna NO"/Energi.  (De här avsnitten utgör en mindre översikt av områdena, ej heltäckande) Begreppsträning : Nedskrivet från boken och lektioner